Goed voorbeeld doet goed volgen
Het zachte weer van de afgelopen dagen laat me bijna denken dat het lente is. En bij de lente moet ik denken aan de grote voorjaarsschoonmaak. Kennen jullie dat nog? Onder leeftijdsgenoten hoor ik er weinig over, maar dit fenomeen zal bij de generaties van mijn moeder en oma ongetwijfeld bekend zijn.
Als kind was ik al jong getuige van de grote schoonmaak. Elk voorjaar werd het huis door mijn moeder met bezemen gekeerd. Alle ruimtes werden van top tot teen schoongemaakt, al dan niet met hulp van de kleine Annelies. Of het daar ook beter van werd…
Ik weet in ieder geval dat mijn ouders houden van een schoon en opgeruimd huis. En ik vind het heerlijk! Ik houd van overzicht en orde, dus dan kun je je weinig beters wensen! Vanaf deze plek mag het best eens gezegd worden:
Pap en mam, ik ben trots op jullie, omdat jullie o.a. hierdoor altijd hebben gezorgd voor een huis waar ik me thuis voelde en nog voel!
Goed voorbeeld doet goed volgen, toch? Ze zeggen van wel en ik wil het ook graag. Maar van een grote schoonmaak zoals bij mijn moeder is het bij mij nog nooit gekomen. En daarom heb ik een alternatief bedacht, omdat ik er zeker het nut van inzie om je hele huis met regelmaat schoon te maken.
Mijn aanpak
Naast de dingen die ik wekelijks schoonmaak, heb ik een jaarlijks schema gemaakt. Deze is ingedeeld per week in plaats van een bepaalde tijd in het voorjaar. Zo verdeel ik de grote schoonmaak dus over het hele jaar en kost het elke week maar een beetje extra tijd.
Als mijn aanpak je ook iets lijkt, kun je gebruik maken van dit schoonmaakschema. Hierop is ruimte om per week in te vullen wat je wilt doen. Om tot een goede verdeling van de taken te komen, kun je het volgende doen:
- Noteer je vrije weken in het schema. Dit lijkt een gek begin, maar het voorkomt dat je achter gaat lopen of dingen overslaat omdat je ze die weken niet kon doen. Persoonlijk rooster ik de volgende weken vrij omdat ik weet dat ik dan geen/weinig gelegenheid heb of weg ben: de week van Hemelvaartsdag, twee weken in de zomer en de week van Kerst.
- Bedenk de taken die je met de meeste regelmaat wilt doen. Noteer die met de gewenste regelmaat in het schema. Bij bij is dat de taak van ramen zemen. Dit rooster ik ongeveer elke twee maanden in.
- Bedenk de taken die je vervolgens met iets mindere regelmaat wilt doen. Noteer die ook weer zo regelmatig mogelijk in je schema. Door je vrij geroosterde weken is een exacte regelmaat niet altijd mogelijk, maar probeer hierin zo te schuiven dat het je gewenste regelmaat benadert. Ik heb een paar taken die ik elk kwartaal gedaan wil hebben en die rooster ik elke drie maanden in. Bij mij zijn dat het schoonmaken/reinigen/ontkalken van de vaatwasser, koelkast, oven, magnetron, wasmachine, droogtrommel, koffiezetapparaat en waterkoker. Als ik elk apparaat in een aparte week zou noteren, zou er weinig ruimte overblijven voor andere taken en daarom cluster ik ze in tweetallen, zodat het minder weken beslaat.
- Bedenk de taken die je vervolgens met de minste regelmaat wilt doen. Verdeel deze taken over de nog openstaande weken in het schema. Bij mij zijn dit taken die ik twee keer per jaar gedaan wil hebben. Ik noteer alles wat ik halfjaarlijks wil doen en verdeel dat over het aantal overgebleven weken. Denk bij deze taken aan dingen als grondig ontkalken van badkamermuren en wastafels, reinigen van raambekleding, stoffen en zemen op plekken die ik wekelijks niet meeneem, meubels van zijn plek halen om (daarachter) schoon te maken, et cetera.
Aan de slag
Gefeliciteerd, je hebt nu een schema om mee aan de slag te gaan. Het leukste is natuurlijk het afvinken van de gedane taken. Veel succes en vooral ook plezier bij het heerlijk schoonhouden van de plek waar jij en anderen zich thuis weten.
En als je – net als ik – weleens denkt ‘waar doe ik het voor?’, laat je dan inspireren door de woorden uit Spreuken 31, maar onthoud vooral de woorden uit Kolossenzen 3 vers 23:
En alles wat u doet, doe dat van harte, als voor de Heere en niet voor mensen.